
Met de nieuwe RS 3 Sportback en RS 3 Limousine tilt Audi het veelgeprezen RS 3-concept naar een next level. De 294 kW/400 pk sterke vijfcilindermotor zorgt samen met de nieuwe RS Torque Splitter voor topprestaties en maximaal rijplezier. Ook de brede carrosserie en het hightech interieur laten geen twijfel bestaan over de sportieve aspiraties van de nieuwe Audi RS 3 Sportback en Limousine. Beide varianten arriveren deze herfst.
- Bekroonde vijfcilindermotor: topsnelheid tot 290 km/u
- Hoogwaardige aandrijflijn met Torque Splitter voor maximaal rijplezier en drifts
- Audi RS 3 Sportback: vanaf € 92.467*, Audi RS 3 Limousine: vanaf € 93.115*
- Vanaf deze herfst exclusief bij de Nederlandse Audi Sport-dealers

Bekroonde prestaties
Zowel de vijfdeurs Sportback- als de vierdeurs Limousine-versie van de nieuwe Audi RS 3 heeft de veelvuldig onderscheiden 2.5 TFSI vijfcilinder turbomotor onder de kap. Deze krachtbron is liefst negen jaar achtereen uitgeroepen tot International Engine of the Year. In de nieuwe RS 3 is hij met een vermogen van 294 kW/400 pk en een koppel van 500 Nm (tussen 2.250-5.600 tpm) krachtiger dan ooit. Voor de sprint van 0-100 km/u vraagt de Audi RS 3 slechts 3,8 seconden, de topsnelheid is begrensd op 250 km/u. Met optionele upgrades is zelfs 280 of 290 km/u haalbaar.

Eerste Audi met RS Torque Splitter
Als eerste Audi heeft de nieuwe RS 3 de RS Torque Splitter in plaats van een traditioneel achterasdifferentieel. De torque splitter heeft twee elektronisch aangestuurde meervoudige plaatkoppelingen, één voor elk achterwiel. Hiermee is de aandrijfkracht geheel variabel over de achterwielen te verdelen. Zo is bijvoorbeeld onderstuur in de kiem te smoren. Op het circuit maakt de torque splitter zelfs gecontroleerde drifts mogelijk. De bestuurder selecteert daarvoor de RS Torque Rear-modus in het Audi drive select-systeem. Ook de RS Performance-modus is nieuw. Zeker in combinatie met de semi-slick-banden, die voor het eerst beschikbaar zijn, resulteert deze nieuwe setting in een buitengewoon dynamisch weggedrag.

Onderstel met RS-performance
Voor maximaal rijplezier hebben de nieuwe RS 3-modellen een verlaagd sportonderstel met nieuw ontwikkelde schokdempers. Deze reageren nog sneller en effectiever dan voorheen op elke rijsituatie. Als optie is het RS sportonderstel met adaptive damper control leverbaar, met een opvallend breed bereik tussen sportiviteit en comfort dankzij de individuele elektronische aansturing van elke demper.
Vergeleken met andere A3-modellen hebben de RS 3-uitvoeringen een groter wielcamber. Dit leidt tot een nog preciezer stuurgedrag. Ook de RS-specifieke progressieve stuurinrichting met een variabele overbrengingsverhouding draagt daar aan bij. De modular vehicle dynamics controller stemt de werking van alle rijdynamieksystemen perfect op elkaar af.
Bekijk hier de RS 3
Vragen?
Heeft u interesse of wilt u meer informatie? Neem vrijblijvend contact met ons op. Ons team staat voor u klaar. Liever direct contact via WhatsApp? Stuur dan een berichtje naar 06-55725428
De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.
* Alle prijzen vermeld in dit nieuwsbericht zijn, tenzij anders vermeld inclusief BTW en BPM, kosten rijklaarmaken, recyclingbijdrage en legeskosten. Zie voor verkoopinformatie audi.nl.